Därför röstar jag moderat i europavalet.


Som aktiv medlem i moderata ungdomsförbundet bryr jag mig mycket om den enskilda individens rätt till frihet. jag vill se ett öppet och fritt europa som inte präglas av byråkrati och klåfingerhet av olika slag. Ett europa som ger möjlighet till utveckling, jobb och gemenskap. Jag vill kunna studera utomlands och jag vill kunna jobba utomlands utan problem. Sådana, för mig, självklarheter finns det inte möjlighet till idag.

För mig finns det tre viktiga frågor som kommer upp nu innan valet. Tre viktiga frågor som jag vill se ändring i; klimathot, arbetslöshet samt brottsbekämpning.

Vi vill minska EU:s utsläpp med 30% till år 2020, dit tror jag vi når med bindande mål, ökat sammarbete och starkare lagstiftning, Östersjön är ett tydligt exempel som visar på att sammarbete krävs, det spelar inte så stor roll vad sverige gör för att minska utsläppen om angränsande länder fortsätter förgifta som förut. Jag tror sammarbete är den enda vägen till en förbättring och vill därför se tuffa gemensamma utsläppsmål


Angående arbetslöshet så har den globala finanskrisen skjutit arbetslösheten i höjden, för att lösa detta tror jag på en ökad rörlighet över gränserna, på så sett kan fler jobb skapas i europa. Jag vill också minska byråkratin och ta bort onödiga regeler som försvårar för dom som vill arbeta. Arbete och tillväxt är viktigt för att vi ska kunna ta oss ur lågkonjukturen. Ökad rörlighet och färre regleringar skapar fler möjligheter till jobb i europa.


Den sista frågan som jag tänkte ta upp berör alla Eus länder, nämligen grov organiserad brottslighet. handel med människor och narkotika rör sig idag fritt över gränserna. Detta är ett problem som vi inte kan lösa utan ett globalt sammarbete. Ett konkret exempel är knarket som säljs på sergelstorg, det tillverkas inte i Stockholm och kan därför inte lösas därifrån.

Vi vill öka möjligheterna för att stärka det europeiska polissammarbetet och förbättra utbytet av information mellan länderna. För om brottslingar kan röra sig fritt över gränserna tycker jag att polis och åklagare också ska kunna göra det utan att stoppas av onödig byråkrati!


jag vill se ett EU som Som lägger vikt i stora gemensamma frågor men som inte lägger sig i och reglerar sådant som varje medlemsland löser bättre på egen hand, exempelvis arbetsmarknadspolitik och familjepolitik.

Jag vill förändra eu, därför ska jag rösta moderat.

Sofia Jäfvert
Moderata ungdomsförbundet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0